naarjapan2023.reismee.nl

Naar de Berg

Sinds onze eerste reis staat de bestemming van vandaag op het programma: mount fuji zien. De vorige keren sneuvelde echter deze bestemming vanwege of een vol programma of vulkanische activiteiten of vanwege een onverwacht snelle terugreis. Vandaag gaan we er eindelijk naar toe. Gisteren hebben we onze tassen zo gepakt dat we vandaag en morgen alleen met een dagrugzak kunnen lopen.

Vanmorgen na het ontbijt hadden we een snelle checkout en we hadden gehoopt dat we onze grote rassen in het hotel konden achterlaten. Morgen middag checken we namelijk weer in in hetzelfde hotel in Shinjuku. Helaas was dat niet mogelijk dus liepen we om half 9 s ochtends buiten te slepen met onze dagrugzakken en grote tassen. Mooi detail is dat het hier inmiddels 25 graden in de ochtend is en een strakblauwe lucht. Gelukkig konden we onze tassen tegen betaling van 12 euro een nachtje achterlaten bij de trein organisatie waar we de Hakone Free pass hebben gekocht.

Met deze pas kunnen we de komende 2 dagen onbeperkt reizen in het Hakone gebied nabij mnt Fuji. Van bergtreintjes tot bussen en van kabelbanen tot een piratenschip. De meeste mensen doen in een keer een rondje door het gebied. Wij hebben voor 42 euro pp een 2 daagse pas en de snelle express verbinding gekocht in de romance car. Dit is een trein met fijne stoelen en grote ramen naar buiten.

Op het station kwamen we er achter dat we vergeten waren om te pinnen. In Nederland geen probleem je loopt naar de eerste automaat die je tegenkomt. Hier in Japan zijn er niet zo heel veel automaten waar je terecht kan. Bij de 7-eleven (supermarkt) staat echter een pinautomaat waar ook wij kunnen pinnen. Cash is hier nog steeds makkelijker. Dus voordat we de trein konden pakken eerst op zoek naar een 7-eleven. Met behulp van google maps was die ook snel vindbaar en konden we echt van start.

Op het perron was het even zoeken naar de juiste rij voor onze treinwagon. De treinen rijden op de seconde nauwkeurig maar dat vraagt ook actie van de treinreizigers. Je staat bij jouw car number in de rij terwijl een schoonmaakploeg de trein weer spik en span maakt. Ook draaien ze alle stoelen in de juiste richting, achteruit rijden is er niet bij in Japan. Op het moment dat de trein schoon is gaan de deuren open en loopt iedereen als een rijtje lemmings de trein in. Hup hup hup want met 2 min moet iedereen (!) op zijn gereserveerde plek zitten. Op de exacte seconde van 10 uur beweegt de trein naar voren. De conducteur komt de kaartjes checken en buigt netjes bij binnenkomst en bij het verlaten van de wagon.

Heerlijke service. Wellicht moet de NS een keer op studiereis naar Japan.

In de trein zien we het terrein veranderen. Van een drukke stad naar een heuvelrijk en later bergrijk landschap. In de buurt van Odaware krijgen we een eerste blik op mnt Fuji! Zo’n 80% van het jaar is de berg niet zichtbaar omdat hij dat in een deken van wolken wordt gehuld. Vanmorgen was hij volledig zichtbaar! We hebben geluk en hopen dat we later op de dag net zo’n blik hebben.

Op het station van Hakone lunchen we eerst voordat we ons in de toeristen massa storten. We zijn zeker niet de enige die vandaag naar Mnt Fuji komen kijken. Rond 12 uur pakken we het steilste bergtreintje van Japan. Zigzaggend kruipen we naar boven. In Gora stappen we weer uit en lopen we snel het postkamer van Gora binnen voor onze Gotochi kaarten. Dit zijn kaarten met toeristische afbeeldingen van de betreffende provincie. Je kan ze alleen kopen op de plek die is afgebeeld. Van onze reizen in Japan hebben we inmiddels een mooie collectie. En de afbeelding met mnt fuji mag niet ontbreken.

Vervolgens klimmen we de bergop met een funicular. Met een flink stijgingspercentage maken we meerdere stops voordat we boven aan de berg weer uitstappen.

Boven op de berg vinden we het start station van de kabelbaan die ons over de bergen naar een nog hoger gelegen gebied brengt. Hier komen we ook twee belgen tegen die ons vragen hoe wij aan ons cash geld komen. Zij hadden meerdere atm’s zonder resultaat geprobeerd. Hier kopen we ook ons stempelboekje waar we op iedere stop een stempel kunnen zetten. Leuk souveniertje.

In de kabelbaan wachten we rustig op mnt fuji ergens moet hij hier zichtbaar worden. Terwijl we over de stomende en naar sulfer ruikende (rotte eieren lucht) vulkanisch gebied zweven zien we plots de vulkaan. De top is nu nog besneeuwd, daardoor valt hij niet zo goed op. Op het bergstation bewonderen we de sulfervelden van de andere kant en koopt mijn pa een pakketje van 4 zwarte eieren die zijn gekookt in de warme vulkanische berg. De legende die ze erbij vertellen is dat je door het eten er 7 extra levensjaren (per ei?) bij krijgt.?

We vervolgen de kabelbaan naar beneden waar we precies op tijd zijn van de afvaart van ons schip, een enorm piratenschip. Deze boot brengt ons in 3 kwartier naar de overkant van het meer. Vanuit hier is het nog maar 2 stops met de bus naar ons hotel voor 1 nacht: Hotel Ra Kuun. https://www.rakuun.com/en/ Het is nog rustig in het hotel als we rond 16 uur inchecken. Mooi moment om de onsen even uit te proberen voor het avondeten. Het is vulkanisch gebied waar we zitten dus veel hotels hebben warme baden met loeiheet water met sulfer. Na een minuut of 20 in het zeer warme binnenbad verhuis ik nog even naar het nog warmere buitenbad met uitzicht op de valei beneden. Binnen 5 minuten voel mij net een gekookt ei. Waarschijnlijk ruik ik inmiddels ook zo door het sulfer water ;-)

Wij gaan even eten. Tot morgen!

Helma

Wat een prachtige reis, jullie zien zoveel.
Compliment voor het verslag?

Rudy

Klinkt mooi due mount fuji, nooit geweten dat er zoveel omheen gebouwd is voor het toerisme, ben benieuwd naar de foto's zo dichtbij...

Veel plezier nog!

Rudy

Jolanda

Heerlijk om mee te reizen!