naarjapan2023.reismee.nl

Kyoto,

Het was even stil vanuit onze kant maar er is zo veel te doen In Kyoto! Als voormalig keizerlijke stad heb je hier heel veel tempels, maar ook veel mooie musea en heel veel winkels en restaurants. We slapen in hetzelfde Toyoko Inn hotel als de allereerste reis in 2009 naar Japan. Net buiten het Shijo station in het hart van het winkelgebied. In dit winkelgebied mag je ook buiten niet roken en als je de stad bevuilt staat er een boete op van 230 euro. Maar net als alle andere steden in Japan is Kyoto perfect schoon.

Net na aankomst hebben we onze vaste activiteiten. Eerst naar de tourist information voor een stadskaart, leuke dingen en evt activiteiten die er te doen zijn. We halen ook wat broodjes voor de lunch. En als we die buiten het station opeten (zittend op een muurtje, het is not done om lopend iets te eten of te drinken in Japan) zien we het centrale postkantoor van de stad voor de locale Gotochi kaarten.

Met de metro gaan we twee haltes naar het hotel. Het is net even te ver lopen (30 min) met twee zware koffers. In het hotel moeten we even wachten op onze kamer en nadat we de koffers gedropt hebben, lopen we de lange winkelstraat met Gucci, Louis Vutton winkels door. In de zijstraten vind je de wat normalere winkels en kilometers aan eettentjes. We kiezen voor een Okinomiyaki restaurant een soort Japanse pannenkoeken met groenten en vlees.

Gisteren was een wandeldag. Allereerst nog even naar Kyoto station zodat we onze treinreservering naar Kanazawa konden omzetten. We willen namelijk voordat we daarheen gaan eerst nog langs het spoorwegmuseum in Kyoto. De reserveringen zijn zo aangepast aan de balie en dan wandelen via vele tempels de stad door. Bij de grote Unesco tempels op de heuvels heb je een prachtig uitzicht over de stad. Tegen de middag blazen we uit bij nog een tempel en voordat we het weten worden we omringd door high school studenten. Ze hebben een schoolopdracht gekregen om hun Engels te oefenen. Na vragen over waar we vandaan komen en wat we het leukst vinden aan Japan gaan we met ze op de foto. We krijgen een zelfgemaakte boekenlegger van hen cadeau.

In het park daarna is er een explosie van studenten die iedereen die er niet Japans uitziet in het Engels vragen komen stellen. Het levert leuke gesprekjes op en een hoop gegiebel van de meiden en jongens. De docent bedankt ons nog en wenst ons een leuke vakantie. In de middag lopen de temperaturen hoog op. Het is warm en benauwd, tegen de 30 graden en ik ben mijn petje vergeten. In de zon is het nu al echt niet lekker meer. De temperatuur loopt hier in de zomer op tot boven de 40 graden. Het voor- en najaar is hier toch wel fijner om te reizen.

We eten s avonds in het restaurant/ boekwinkel/muziekwinkel naast het hotel met een pizza. We krijgen er ook westers bestek bij al vragen we af hoe we doen gaan eten. We hebben alleen een vork en lepel (geen mes, hebben ze ook niet) gekregen. Met de zijkant van een lepel kan je overigens ook prima snijden.

Vanochtend was het weer uitchecken, snel met de metro naar het station. Hier hebben we onze koffers naar de bagage room gebracht. Dit is de plek op het station waar je tegen betaling van 800 yen (5 euro) je grote bagage kan achterlaten. Voor kleinere tassen kan je de vele lockers gebruiken. Wandelend lopen we naar het spoorwegmuseum. Iets meer dan een kwartier maar wel met 30 graden in de felle zon. Gelukkig was er een gekoelde Starbucks net voor het museum.

In het museum gaan we eerst op de foto! Voor de eerste Shinkansen uit 1964. We krijgen te kleine spoorweg petjes op en de medewerkers maken er een feestje van! We zien ook lagere school en kleuterklassen die op schoolreis zijn. Het museum is erg leuk. Alle facetten van de treinen in Japan komen aan bod. Van de allereerste trein tot hoe alles wordt aangelegd. Wat ze doen bij sneeuw en aardbevingen. Hoe wissels werken en natuurlijk heel veel treinen. Van ouderwetse stoomtreinen (ieder uur een ritje van 10 min) tot de shinkansen. En je kan ook zelf machinist spelen achter de train simulators. Erg leuk museum! Aanrader! Met onze JR pass pakken we de trein weer terug naar ons station. En kom ik erachter dat er in Nagoya ook een shinkansen en Maglev station is. We denken er nu nog even over na of we die nog ergens in ons programma kunnen stoppen.

En nu zitten we in Kanazawa. Een stad aan de Japanse zee waar we nog niet eerder zijn geweest. Voordat we daar zijn rijden we langs tientallen dorpjes met rijstvelden met prachtige bergen op de achtergrond. We maken ook een stop in Fukui de plek waar veel dinosauriër botten worden gevonden in Japan. Het museum daarvan gaat pas in juli weer open dus dat wordt voor een volgende reis.

tot snel!

Helma

Wat een geweldige verhalen. Jullie maken zoveel leuke dingen mee?
Heerlijk om te lezen.

Jolanda

Heerlijk om met jullie mee te reizen en te genieten!
Mooie foto's van de mooie natuur ?
En leuk, die gesprekjes met studenten!
Geniet lekker verder, al lijkt dát an understatement ?☀️

Jo-Ann

Klinkt weer geweldig! Op naar het volgende avontuur.

bob

Weer genoten van je reisverslag. Kan ik je inhuren als gids?

Gerrie

Jee zeg geweldig weer dit reisverhaal
Jullie moeten een boek gaan uitbrengen
Blijf nog even genieten de laatste dagen

Wil

Wat een heerlijk verslag weer, zal de laatste zijn denk.
Wat vliegt de tijd hé.
Mooie tijd nog, en kom weer veilig thuis. ?