naarjapan2023.reismee.nl

Robots en pizza

Vandaag weer een reisdagje, dit keer van Niigata naar de bollenstreek van Japan: Toyama. In het hotel in Niigata werden we vanmorgen aangesproken door een dame die we gisteren ook al hadden ontmoet. Japanners zijn super vriendelijk en nieuwsgierig is onze ervaring, alleen durven ze nog niet zo goed Engels te spreken. De dame van vanmorgen is echter een gepensioneerde docent die veel uitwisselingsstudenten in huis heeft gehad. Haar zoon werkt voor de universiteit van Oregon in USA en ze was maar wat nieuwsgierig waar wij vandaan kwamen, wat we de mooiste plek in Japan vonden etc. Nou hebben we dit al een paar keer eerder meegemaakt, zelfs tot het moment dat mensen speciaal naar de luchthaven in Tokyo kwamen om ons uit te zwaaien met allerlei cadeautjes dus we zijn wat voorzichtiger geworden.?Vanmorgen kwam ze met haar contactgegevens aan gewandeld en we moesten beloven dat als we ooit in de buurt van Hiroshima zouden komen dat we dan contact op zouden nemen. Zij zou ons graag willen rondleiden. Super lief!

Verder zagen we vanmorgen in de trein dat we in de afgelopen anderhalve week bijna 55 gig aan data hebben verbruikt. Japan is een digitaal land en je kan hier niet zonder google maps en internet voor het vinden van de weg in de immense stations of steden. Mijn Pa vindt het leuk om te netflixen tijdens de treinritten dus dat vreet ook aardig wat data weg. We hebben na de landing een bericht van KPN gekregen dat we 2,5 euro per mb zouden moeten betalen als je je eigen abonnement gebruikt. Gelukkig hebben we een wifi ei gehuurd die klaar lag bij het postkantoor van de luchthaven. Omgerekend 55 gig is 55000 mb keer 2,5 euro zou dit maar liefst 137.500 euro zijn!?en dan zitten we pas op de helft van de reis. Je kan je vast voorstellen dat we met liefde de 100 euro betalen voor ons wifi ei met onbeperkte data voor 3 weken. (En dan switchen we vaak in de hotels nog op de snellere hotel wifi). Een aanrader voor iedereen die naar Japan reist. Let op: bestel dan wel een 4G of 5G type.

In Toyama werden we alleraardigst ontvangen. Buitenlandse toeristen krijgen hier gratis kaartjes voor de tram en ook de VVV had voldoende Engelstalige folders op voorraad. Toyama ligt aan zee, heeft een beetje middellandse zee klimaat in de zomer maar in de bergen ligt nog volop sneeuw en kan je in de winter goed skiën. Bedenk daarbij dat een half uurtje verderop Tonami Tulip Park (mini Keukenhof) ligt en dan lijkt mij dit de ideale plek in Japan om te wonen. Het is dat ik geen Japans spreek?. De stad is behoorlijk modern en ik voel mij er prima thuis. Op wikipedia lees ik dat de Amerikanen begin augustus 1945 de volledige stad hebben platgebombardeerd met 173 brandbommen. Enkele dagen later volgde de bom op Hiroshima en Nagasaki. Tja…. Dat verklaart wel waarom het er zo modern uitziet.?

Bij het postkantoor kopen we de streek gebonden Gotochi kaarten en eindelijk heb ik dan mijn tulpen gotochi kaarten (zie foto’s, deze zijn alleen in deze prefectuur te koop)?Op het station worden kraampjes opgebouwd en maken we kennis met leerlingen van de junior college opleiding healthcare. Ze trekken de aandacht met twee zorgrobots de Paro en de Lovot.

Vooral de Lovot is mijn favoriet! Het is een soort van pinguïn op wielen met enorme ogen en een camera op zijn hoofd. Hij wordt ingezet bij eenzame en demente ouderen om een beetje leven in huis te brengen en aandacht te geven. Helaas kost hij maar liefst 6000 euro en is alleen de Japans sprekende versie beschikbaar maar anders hadden we zeker een “nieuw huisdier” gehad. Te schattig!

In Tokyo hebben ze ook een Lovot café wellicht wat voor het einde van de reis. Zie https://youtu.be/biXgMiqYBUk

Na het eten (pizza bij een bierbrouwerij) doen we nog even de was en stippelen we ook de route voor morgen uit. We gaan een dagje met de trein naar de Japanse alpen. Betekent wel vroeg op maar wellicht komen we nog snowmonkeys tegen?

Tot morgen!

Helma

Wat een leuke robot Lovot?
Wat een geweldig verslag, en met zulke handige tips?
Morgen weer een fijne dag en let goed op misschien zien jullie de snowmokeys?
Groetjes ?‍♀️

Jolanda

Klinkt weer mooi!
Lovot ziet er inderdaad schattig uit!
En een stuk goedkoper dan personeel...Hopelijk is het een extra en geen vervanger.

En wat leuk je Tulips in Holla...uuuhh..Japan kaarten, Nienke!!?
Veel plezier weer!?

Martie gravekamp